FANDOM

Młodzież Wszechpolska - polska organizacja nacjonalistyczna, założona w 1989. Zajmuje się wychowywaniem młodzieży.

HistoriaEdytuj

Młodzieży Wszechpolskiej dały narodowe koła studenckie powstałe w Warszawie pod zajęciu jej przez Niemców: im. Mochnackiego na Uniwersytecie, im. Szczepanowskiego na Politechnice, oraz im. Zamoyskiego w Wyższej Szkole Rolniczej. One w 1918 połączyły Narodowy Związek Młodzieży Akademickiej, który cztery lata później zmienił nazwę na Młodzież Wszechpolska - Związek Akademicki. Postulował on asymilacje mniejszości słowiańskich na terenie Państwa Polskiego. Na uczelniach młodzież narodowa postulowała oddzielenie studentów Żydów od studentów Polaków, oraz wprowadzenie zasady numerus clausus dla studentów żydowskich. Zasada ta polegała na tym, by liczebność studentów żydowskich była proporcjonalna do odsetka ludności żydowskiej. Większość przywódców Stronnictwa Narodowego i Młodzieży Wszechpolskiej jeśli nie zginęła bezpośrednio w walce z Niemcami, to została przez nich bestialsko zamordowana (publiczne ścięcia głowy), spora liczba narodowców pozostała na emigracji w Anglii, Stanach Zjednoczonych czy Kanadzie.

Młodzież Wszechpolska odrodziła się w 1989 z inicjatywy Romana Giertycha. Współcześnie MW odeszła od swojego pierwowzoru. W latach przedwojennych Związek Akademicki Młodzież Wszechpolska zajmował się działaniem na uczelniach, dziś zajmuje się działaniem społecznym. Głośno o MW zrobiło się, gdy ta zorganizowała blokadę portu we Władysławowie przed aborcyjnym statkiem Langenort (2003 rok).

Linki zewnętrzne Edytuj

PisanieTen artykuł wymaga rozbudowy. Jeśli wiesz coś więcej na ten temat, pomóż go uzupełnić.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki