FANDOM

Obóz Narodowo-Radykalny - polska organizacja nacjonalistyczna założona w 1934 i reaktywowana w 1993.
Falanga

Falanga - symbol ONR

.

HistoriaEdytuj

Okres międzywojennyEdytuj

Obóz Narodowo-Radykalny został założony 14 kwietnia 1934 przez grupę młodych działaczy Obozu Wielkiej Polski. Deklarację podpisano w gmachu Politechniki Warszawskiej. 3 maja tego roku z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja ONR zorganizował w Warszawie marsz, w którym uczestniczyło 2,5 tys. osób. 12 maja Minister Spraw Wewnętrznych zalecił rozwiązanie kół i oddziałów Obozu Narodowo-Radykalnego. Dwa dni później wydawany przez organizację tygodnik Sztafeta został przekształcony w dziennik Ruch Narodowo nakładzie 8 tys. egzemplarzy. Dochodziło do starć pomiędzy ONR-em a organizacjami lewicowymi. 10 czerwca władze sanacyjne oficjalnie zdelegalizował ruch, a trzy dni później zamknięto drukarni Sztafety. Potem rozpoczęły się masowe aresztowania członków ONR-u. Wielu z nich osadzono w Miejscu Odosobnienia w Berezie Kartuskiej. Organizacja rozpadła się w 1935 na RNR "Falangę" i ONR "ABC". [[Podczas okupacji hitlerowskiej działacze Obozu Narodowo-Radykalnego służyli często w Narodowych Siłach Zbrojnych. Najbardziej znani członkowie przedwojennego ONR-u to Jan Mosdorf (lider), Bolesław Piasecki, Henryk Rossman.

WspółcześnieEdytuj

Obóz Narodowo Radykalny został reaktywowany w 1993 jako organizacja młodzieżowa. Od 2003 działa jako stowarzyszenie. Propaguje takie wartości jak Bóg, Honor, Ojczyzna, Rodzina, Tradycja i Przyjaźń. Organizuje manifestacje (m.in. Marsz Niepodległości), sprzeciwia się lewicowej propagandzie współpracuje ze środowiskami kombatantów, organizuje wykłady, prowadzi działalność charytatywną (krwiodawstwo, dary dla Domów Dziecka i osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej) oraz propaguje ideę narodową, wykorzystując różne metody. Sprzeciwia się propagandzie homoseksualnej, aborcji oraz idei paneuropejskiej (UE). ONR brał też udział w ruchu przeciwko ACTA.

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki